Historien bak Datamaskinene

Forside Artikler Prosjekt Historie Om Nettsidene

Prosjekt

Om Sbrett

Forstudie

Forprosjekt

Hovedprosj.

Historie

Som elektro- og dataingeniør, samt med over 40år i arbeid med alle typer datamaskiner, ser jeg ikke noen forskjell på om drivkraften er tannhjul, eller elektrisitet. En maskin, er en maskin uansett om programmet er i form av pigger på en metallsylinder, remser med hullkort eller elektroner i avansert elektronikk.

Strikke / Veve / Romfart
Det hele startet med "en rett og en vrang". Så kom søm, veving og etterhvert romfart til Månen, Mars, og videre ut i universet...

Dette er ikke noe jeg finner på! Ideen med "rett og vrang" er grunnlaget for alle dagens datamaskiner. Alle bruker de kun to tall: 1 og 0 (rett og feil). I tillegg ble programmene til datamaskinene i månerakettene, sydd og og vevet med metalltråder av fingernemme damer. (Gutta klarte ikke den jobben) Les mer:

Musikk / Spilledåse / Vaskemaskin
Musikkmaskiner som lirekasser og spilledåser bruker også prinsippet med 1 og 0 (tone og ingen tone). Enkelte modeller har musikkprogrammet sitt stanset ut på hullkort, metallplater, eller i form av nagler slått inn i en valse. Det siste er forøvrig samme prinsippet som ble brukt i vaske- og oppvask-maskiner når jeg var ungdom. Les mer:

Morse / Radio / Telegraf / Data
Prikk og strek (. -) La grunnlaget for kommunikasjon over lange avstander. Først i form av signalbål (flamme og slukket), deretter lykter som ble tent og heist opp. Etterhvert morse-signaler i telegrafi-ledninger og -radio. Les mer:

--oOo--

SED-Made
Manuelt laget i teksteditor av PRune.
Fri for annonser, reklame, automatikk-takk, mm

Historie

Strikke/Vev/Romfart

Musikk/Spilledåse/Vask

Morse/Radio/Telegraf/Data